Ons advies heeft echt impact op een bedrijf

Niels Rottiers is 23 jaar en intussen 4 maanden accountant. Was dat altijd het plan? Zeker niet. Zijn studies begonnen in de hotelschool en eindigden aan de universiteit, met een master handelswetenschappen, specialisatie accountancy. Geen alledaags traject dus. Maar accountant is dan ook geen alledaagse job.

Een ander perspectief

Tijdens zijn studies hotelmanagement en zijn stages in de horeca kwam Niels in aanraking met de economische kant van het bedrijfsleven. “Ik had al snel door dat cijfers mij heel erg interesseerden”, herinnert hij zich. “Ik wilde me er dan ook graag in verdiepen en ontdekken hoe die financiële kant van het verhaal nu precies werkt.” Dat deed hij via het schakelprogramma handelswetenschappen aan de Kulak. “Ik had een andere achtergrond dan de rest van de studenten, maar ik vond dat een groot pluspunt. Ik bekijk de dingen namelijk vanuit een ander perspectief.”

Het verschil maken

“Vandaag is je hoofdtaak als accountant niet facturen en cijfers verwerken, maar advies geven”, legt Niels uit. “En dat advies kan echt impact hebben op een bedrijf. Door te luisteren, mee te denken en kleine optimalisaties en besparingen te doen, kan je een groot verschil maken. Dat wordt ook mijn doel als accountant: klanten bewust maken van hun financiële totaalplaatje, zodat ze er meer uit kunnen halen. En hen aanmoedigen om ons advies ook echt te vragen. Als we hen op voorhand kunnen vertellen hoe ze een investering best aanpakken, zal die ook beter uitpakken voor hen.”

“Je werkt samen met uiteenlopende bedrijven en mensen. En dat is heel boeiend.”

PErsoonlijke aanpak

Wordt hij al die cijfers dan nooit beu? “Nee, hoor. Dankzij de vele softwareprogramma’s die we gebruiken, blijf je er nieuwe inzichten uithalen. Daarnaast verschillen de dossiers zelf ook enorm van elkaar. De ene dag ben je bezig voor een bedrijf met 10 verkopen per kwartaal, de andere voor een bedrijf met elke maand 100 verkopen van 10.000 euro. Je werkt samen met zo’n uiteenlopende organisaties en mensen. Ik vind dat heel boeiend. Maar dat betekent ook dat je voor elke klant een persoonlijke aanpak moet ontwikkelen. Want elke ondernemer is anders.”

Geen ver-van-je-bedshow

“Vroeger gingen mijn vrienden en familie nooit dieper in op wat ik doe”, vertelt Niels. “Maar dan heb ik uitgelegd dat accountancy geen ver-van-hun-bedshow hoeft te zijn. Dat ook zij voordeel kunnen halen uit het advies van een accountant. Toen durfden ze wel vragen te stellen en vonden ze het zelfs interessant. Mensen staan niet stil bij de impact die een accountant kan hebben. Ook voor mij is dat maar met de jaren duidelijk geworden. Je blijft bijleren en je blik bijstellen. En zo kan je bedrijven dan op nieuwe manieren vooruithelpen.”

Smaakt naar

Meer?

Cijfers in je vingers, oog voor detail en een hart voor mensen: als accountant van morgen heb je het allemaal. Zit het in jou, denk je? Ontdek dan als de bliksem onze opleidingen.

Bekijk opleidingen
WERKGEVERS

Take your shot.

Als accountant moet je altijd een paar stappen vooruit kunnen denken.
Aan jou om ons te overtuigen dat je dit kan.

Bekijk werkgevers
15 verhalen, 1 visie. 15 verhalen, 1 visie. 15 verhalen, 1 visie.

Waarom is een job als accountant een goeie keuze?

Een loon waarmee je makkelijk iets vindt op de vastgoedmarkt

Geen hersenloos cijferwerk, maar doordacht advies

Nog tijd voor een leven naast je werk

Collega’s met wie je na de uren graag eens op stap gaat

Met 4 keer meer vacatures dan afgestudeerden ben je zeker van een job