Bert Destoop is een boerenzoon in hart en nieren. Vanuit zijn passie voor de landbouw en kwalitatief eten ontstond Couvert. Het idee is simpel: via de website bestel je een stuk van een koe, varken, schaap of kip van een lokale landbouwer. Als het dier volledig gereserveerd is, wordt het geslacht en wordt je stuk bij jou thuis geleverd. Vlees vers van de wei dus. Maar voordat Couvert het levenslicht zag, had Bert al een hele weg afgelegd. Gelukkig niet alleen, maar wel samen met zijn accountants Bert en Eva.
Wil je ook graag werken met straffe ondernemers zoals Bert?
Ontdek dan snel alle opleidingen accountancy en fiscaliteit.
Jaren geleden richtte Bert samen met 3 vennoten Lokaalmarkt op. “We organiseerden fysieke markten waar lokale boeren hun producten rechtstreeks aan de klanten konden verkopen”, begint hij. “Eerst hadden we markten van West-Vlaanderen tot Antwerpen, maar door corona moesten er enkele sluiten. Nadien zijn de overige terug opengegaan, maar hebben we toch verder afgebouwd en steeds meer ingezet op een webshop. Uiteindelijk heb ik Lokaalmarkt alleen verdergezet en omgevormd tot Couvert.”
“Het verhaal van Couvert toont hoe gevarieerd een job als accountant wel niet is”, haakt accountant Bert in. “We waren bij de uitbreiding van Lokaalmarkt, de beslissingen rond de markten en de verderzetting van Couvert door Bert. Stuk voor stuk stevige uitdagingen, zowel op cijfermatig als op menselijk vlak. Want het was voor Bert niet makkelijk om de stap te zetten om alleen verder te gaan. Als accountants moesten we dat advies geven, omdat dat het juiste was om te doen, maar tegelijk ook oog hebben voor het emotionele aspect.”
Zonder mijn accountant geen groter deel van de koe(k).
Intussen bestaat Couvert als merk al twee jaar. “Op die tijd is er veel veranderd. Vroeger had ik voor elke fase in het proces één partner. Nu heb ik er meerdere voor de logistiek en de verpakking. Dat geeft me meer mogelijkheden én meer kansen om te groeien. Ook mijn cashflow is onder controle. Met het geld dat binnenkomt van bestellingen koop ik de dieren aan. Wat overblijft, gaat naar andere kosten en investeringen. Zo ga ik een campagne op sociale media doen. Twee jaar geleden had ik dat nooit gedurfd, maar nu heb ik een marketingplan, mede dankzij de aanmoediging van Eva en Bert.”
“Ik had nooit verwacht dat ik als accountant marketingadvies zou geven”, zegt Eva. “In die zin verschilt de opleiding van de job. Op school ben je vooral bezig met boekhoudkundige cijfers en concepten. Nu doe ik veel meer dan dat. Ik moet me verdiepen in uiteenlopende sectoren en me inleven in tal van klanten. De cijfers zijn eigenlijk maar een middel. Ze vormen de basis voor elk gesprek: wat gaat goed? Wat kan beter? Wat is de volgende stap? Op die vragen zoek ik dan een antwoord, samen met de klant. Het is een eer om advies te mogen geven aan mensen op belangrijke kruispunten in hun leven.”
Wie is de doelgroep? Hoe werkt het communicatieplan? Hoe zit het met de financiering? De accountant stelt een pak kritische vragen. Met als doel: de ondernemer laten nadenken over de haalbaarheid van het plan. Vervolgens maakt de accountant — als waakhond van het budget — een financiële berekening.
Hoe kijkt Bert naar de toekomst? “Ik wil blijven groeien. Daarom heb ik ook voor het eerst een businessplan gemaakt met doelen en hoe ik die ga bereiken, op aanraden van Bert en Eva. Hun advies zal altijd belangrijk blijven voor mij. Ik kijk er dus naar uit om met hen te blijven werken. Ook omdat we een persoonlijke band hebben, door alles dat we al meegemaakt hebben.”
“Ook wij hebben er zin in”, besluiten Bert en Eva. “Dat is ook het leuke aan accountant zijn: je weet nooit welke uitdaging er morgen op je ligt te wachten of welke nieuwe klant je pad zal kruisen. Maak je dus geen zorgen: als accountant zal je je niet snel vervelen!”
Heeft het verhaal van Bert je helemaal overtuigd om accountant te worden? Ontdek dan snel alle opleidingen accountancy en fiscaliteit.
Ook dit jaar is Bockie De Repper weer ambassadeur van Accountants van Morgen. En ook dit jaar ging hij weer op pad met zijn accountant. Deze keer niet om btw-bonnetjes te verzamelen, maar wel om marktonderzoek te doen voor zijn eigen frituursnack. Maak kennis met Bockies Kaasteentjes.
Na een 20-jarige carrière in het buitenland als manager in de luchtvaartsector ging Bart Buyse samen met zijn vrouw en kinderen op wereldreis. Zo ontdekte hij dat kwalitatieve en lokale koffiebars overal als paddenstoelen uit de grond schoten, behalve in België.
Een loon waarmee je makkelijk iets vindt op de vastgoedmarkt
Geen hersenloos cijferwerk, maar doordacht advies
Nog tijd voor een leven naast je werk
Collega’s met wie je na de uren graag eens op stap gaat
Met 4 keer meer vacatures dan afgestudeerden ben je zeker van een job