Een half miljoen volgers op TikTok, een eigen kledinglijn bij JBC en een minireeks op VTM GO: Nour en Fatma hebben het allemaal. Wat ze ook nog hebben? Een accountant. Want terwijl zij de wereld veroveren, moet iemand waken over de financiën. Accountant Jill Van Landeghem weet er alles van.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.
“Zal ik eens iets vertellen: ik heb zelf boekhouden gestudeerd van het 4de tot het 6de middelbaar”, begint Fatma. “Als ik geen influencer zou zijn geweest, was de studierichting accountancy een goede match voor mij.” Waarom? “Omdat wat je leert niet alleen nuttig is voor je job als accountant, maar ook voor je dagelijks leven. Weten hoe de belastingen werken, hoe een factuur in elkaar zit, wat btw nu precies is. Met die kennis kan je anderen helpen, maar ook jezelf.”
Fatma weet dus waarom ze het gezicht wil zijn van Accountants van Morgen, maar hoe zit dat dan met Nour? “Ik heb kantoor-verkoop gevolgd in het middelbaar, dus ik kan niks zeggen over de inhoud van de studie accountancy. Maar ik wil wel graag helpen om dit knelpuntberoep in de kijker te zetten. Jongeren moeten weten dat er superveel kansen voor hen liggen in een job die echt wel interessanter is dan ze misschien denken.”
“Dat klopt volledig”, gaat Jill verder. “Veel mensen denken nog altijd dat accountants saai zijn, zoals je vaak ziet op tv. Ik merk dat zelf ook: als ik zeg dat ik accountant ben, krijg ik regelmatig verbaasde reacties. Omdat ik jong en spontaan ben in plaats van een grijze muis. Maar veel accountants zijn net zoals ik. We babbelen veel met collega’s, zijn bezig met vernieuwende technologie en bouwen mee aan het leven van onze klanten. Klinkt allesbehalve saai, toch?”
Ook Nour en Fatma pleiten schuldig. “Voor deze campagne zagen ook wij een accountant als iemand die de hele tijd achter zijn computer zit. En zeker niet als iemand met wie we een TikTok zouden maken. Maar Jill is heel anders: ze is supertof en sociaal. Ze heeft ons ook uitgelegd dat dat nodig is, omdat ze veel met mensen werkt. Dat wisten we helemaal niet.”
"Als accountant bouw je mee aan het succes en het leven van je klant. Allesbehalve saai, toch?”
Voor Nour en Fatma zijn geen 2 dagen hetzelfde. Maar dat geldt ook voor Jill. “Als accountant heb je verschillende klanten, elk met hun eigen uitdagingen. Influencers als Nour en Fatma hebben andere vragen en noden dan de eigenaar van een kledingwinkel bijvoorbeeld. Op die manier zit er veel afwisseling in mijn werk. Influencing is trouwens vrij nieuw voor ons als accountants, dus we moeten hier ook over bijleren. En zo zie je dat onze job constant verandert.”
Ook de carrière van Nour en Fatma blijft zich ontwikkelen. Zo willen ze hun bereik op sociale media verder uitbreiden, maar ook naam maken als dj-duo. “Tot nu toe betrokken we onze accountant niet bij onze beslissingen. Maar dankzij Jill weten we nu dat we wel advies kunnen vragen over hoe we dit soort dingen financieel moeten aanpakken. En dat is wel fijn, weten dat er iemand met je meedenkt en het beste voor je wilt.”
“Dat is precies wat we doen”, besluit Jill. “Onze klanten adviseren en ondersteunen, zodat zij hun ding kunnen doen. Zo zijn wij toch ook een beetje influencers, niet?”
Ook dit jaar is Bockie De Repper weer ambassadeur van Accountants van Morgen. En ook dit jaar ging hij weer op pad met zijn accountant. Deze keer niet om btw-bonnetjes te verzamelen, maar wel om marktonderzoek te doen voor zijn eigen frituursnack. Maak kennis met Bockies Kaasteentjes.
Na een 20-jarige carrière in het buitenland als manager in de luchtvaartsector ging Bart Buyse samen met zijn vrouw en kinderen op wereldreis. Zo ontdekte hij dat kwalitatieve en lokale koffiebars overal als paddenstoelen uit de grond schoten, behalve in België.
Een loon waarmee je makkelijk iets vindt op de vastgoedmarkt
Geen hersenloos cijferwerk, maar doordacht advies
Nog tijd voor een leven naast je werk
Collega’s met wie je na de uren graag eens op stap gaat
Met 4 keer meer vacatures dan afgestudeerden ben je zeker van een job