Niels Rottiers is 23 jaar en intussen 4 maanden accountant. Was dat altijd het plan? Zeker niet. Zijn studies begonnen in de hotelschool en eindigden aan de universiteit, met een master handelswetenschappen, specialisatie accountancy. Geen alledaags traject dus. Maar accountant is dan ook geen alledaagse job.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.
Tijdens zijn studies hotelmanagement en zijn stages in de horeca kwam Niels in aanraking met de economische kant van het bedrijfsleven. “Ik had al snel door dat cijfers mij heel erg interesseerden”, herinnert hij zich. “Ik wilde me er dan ook graag in verdiepen en ontdekken hoe die financiële kant van het verhaal nu precies werkt.” Dat deed hij via het schakelprogramma handelswetenschappen aan de Kulak. “Ik had een andere achtergrond dan de rest van de studenten, maar ik vond dat een groot pluspunt. Ik bekijk de dingen namelijk vanuit een ander perspectief.”
“Vandaag is je hoofdtaak als accountant niet facturen en cijfers verwerken, maar advies geven”, legt Niels uit. “En dat advies kan echt impact hebben op een bedrijf. Door te luisteren, mee te denken en kleine optimalisaties en besparingen te doen, kan je een groot verschil maken. Dat wordt ook mijn doel als accountant: klanten bewust maken van hun financiële totaalplaatje, zodat ze er meer uit kunnen halen. En hen aanmoedigen om ons advies ook echt te vragen. Als we hen op voorhand kunnen vertellen hoe ze een investering best aanpakken, zal die ook beter uitpakken voor hen.”
“Je werkt samen met uiteenlopende bedrijven en mensen. En dat is heel boeiend.”
Wordt hij al die cijfers dan nooit beu? “Nee, hoor. Dankzij de vele softwareprogramma’s die we gebruiken, blijf je er nieuwe inzichten uithalen. Daarnaast verschillen de dossiers zelf ook enorm van elkaar. De ene dag ben je bezig voor een bedrijf met 10 verkopen per kwartaal, de andere voor een bedrijf met elke maand 100 verkopen van 10.000 euro. Je werkt samen met zo’n uiteenlopende organisaties en mensen. Ik vind dat heel boeiend. Maar dat betekent ook dat je voor elke klant een persoonlijke aanpak moet ontwikkelen. Want elke ondernemer is anders.”
“Vroeger gingen mijn vrienden en familie nooit dieper in op wat ik doe”, vertelt Niels. “Maar dan heb ik uitgelegd dat accountancy geen ver-van-hun-bedshow hoeft te zijn. Dat ook zij voordeel kunnen halen uit het advies van een accountant. Toen durfden ze wel vragen te stellen en vonden ze het zelfs interessant. Mensen staan niet stil bij de impact die een accountant kan hebben. Ook voor mij is dat maar met de jaren duidelijk geworden. Je blijft bijleren en je blik bijstellen. En zo kan je bedrijven dan op nieuwe manieren vooruithelpen.”
Ook dit jaar is Bockie De Repper weer ambassadeur van Accountants van Morgen. En ook dit jaar ging hij weer op pad met zijn accountant. Deze keer niet om btw-bonnetjes te verzamelen, maar wel om marktonderzoek te doen voor zijn eigen frituursnack. Maak kennis met Bockies Kaasteentjes.
Na een 20-jarige carrière in het buitenland als manager in de luchtvaartsector ging Bart Buyse samen met zijn vrouw en kinderen op wereldreis. Zo ontdekte hij dat kwalitatieve en lokale koffiebars overal als paddenstoelen uit de grond schoten, behalve in België.
Een loon waarmee je makkelijk iets vindt op de vastgoedmarkt
Geen hersenloos cijferwerk, maar doordacht advies
Nog tijd voor een leven naast je werk
Collega’s met wie je na de uren graag eens op stap gaat
Met 4 keer meer vacatures dan afgestudeerden ben je zeker van een job