Jij kent Bockie De Repper (aka Jonas Van Boxstael) waarschijnlijk als die youtuber die houdt van eten en drinken, als jurylid van De Slimste Mens ter Wereld of als presentator van Dat Eet Dan Gelukkig Zijn. Accountant Bert Van der Veken kent hem als de (heel dankbare) zelfstandige contentmaker met ontelbare restaurantbonnetjes. En vanaf vandaag draagt hij nog een pet: die van ambassadeur van Accountants van Morgen.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.
“Ik twijfel altijd om mee te werken aan campagnes, maar bij deze had ik dat niet”, begint Bockie enthousiast. “Ik was al lang op zoek naar een manier om iets terug te doen voor mijn team van accountants. Want eerlijk, ik heb veel begeleiding nodig in mijn leven. En mijn accountants, die spelen daar een grote rol in. Die houden mijn handje nog meer vast dan mijn moeder!”
“Zo zou ik het niet durven zeggen,” gaat Bert verder, “maar als accountants proberen we inderdaad zo goed mogelijk te ontzorgen. Of het nu gaat over restaurantbonnetjes verzamelen of over financiering om een huis te kopen: wij regelen alles, soms zelfs zonder hem daar meteen bij te betrekken. En dat werkt, want er is veel wederzijds vertrouwen.”
“Helemaal mee eens”, knikt Bockie. “Ik vertrouw mijn accountants volledig. Wie ben ik ook om hun expertise in twijfel te trekken? Wat zij zeggen is waarheid voor mij. En zo hebben ze eigenlijk een gigantische invloed op mijn leven. Een positieve invloed natuurlijk. Als ik zelf mijn boekhouding zou doen, zouden mijn financiën pure chaos zijn. Nu, begrijp me niet verkeerd: ik ben een grote fan van chaos. Alleen niet in mijn financiën.”
“Ik beschouw mijn accountants een beetje als verre familie.”
Bockie werkt intussen al meer dan 2 jaar samen met hetzelfde kantoor. “Ik beschouw dat team een beetje als verre familie. Onze band gaat verder dan het professionele. Ik heb met elk van mijn accountants wel al eens iets gedronken en gesprekken over het leven gehad. We zijn heel anders natuurlijk – zij zijn gestructureerd en ik totaal niet –, maar met een drankje in de hand zijn we allemaal hetzelfde.”
“Die band is ook voor ons heel belangrijk”, vult Bert aan. “Bockies leven verandert constant. Zijn financiële situatie dus ook. Hoe beter wij daarvan op de hoogte zijn, hoe beter we hem kunnen adviseren. Na zijn deelname aan De Slimste Mens is zijn carrière bijvoorbeeld ontploft. Op zo’n moment is de administratieve en financiële begeleiding die je als account geeft cruciaal.”
“Voor deze campagne had ook ik die typische vooroordelen over accountants”, geeft Bockie toe. “Maar als ik nu zie wat ze allemaal doen … Ze zijn wel met cijfers bezig, maar ook heel veel met mensen. En ze brengen orde in de chaos, zeker in mijn geval. Dat vind ik heel straf. Daarom ben ik ook zo blij dat we deze video hebben kunnen maken. Het voelde een beetje als ‘Neem je accountant mee naar je werk’-dag. En nu weten ze ook waar al die restaurantbonnetjes vandaan komen!”
“Het wordt inderdaad hoog tijd dat de reputatie van accountants opgepoetst wordt”, vindt Bert. “Onze job is helemaal niet saai. We werken niet in een stoffig kantoor, met onze neus in de cijfers. En we doen echt wel meer dan facturen ingeven. We adviseren ondernemers bij hun beslissingen. Van een groot IT-bedrijf tot contentmakers zoals Bockie. Als accountant kan je rekenen op werkzekerheid, een mooie verloning en veel variatie en sociaal contact. What’s not to like?”
Wrong. De tijd van 9-to-5, slappe koffie en duffe pakken ligt ver achter ons.
De accountant van morgen? Die houdt van afwisseling, is een doorzetter en wil vooral zichzelf zijn. Natuurlijk, er zijn regels. En ja, soms is het gewoon hard werken. Daar gaan we niet over liegen. Maar wat je ervoor terugkrijgt — een job mét impact, werkzekerheid en nu en dan een feestje.
Beloofd.
Dus, accountancy, misschien toch iets voor jou?
De namen Mickael Karkousse, Dave Martijn, Bert Libeert en Tom Coghe doen misschien niet meteen een belletje rinkelen. De naam Goose waarschijnlijk wel. Van Synrise tot Something New: de band scoorde al tal van hits en heeft fans over heel de wereld. Een van die fans is Bert Dehu, hun accountant. Hij juicht hen al jarenlang toe vanachter de schermen.
Toen de brouwerij van zijn vader in de jaren 70 stopte met de productie van Ritchie-limonade, vond Jan Verlinden dat jammer. Zo jammer dat hij 6 jaar geleden besliste om de limonade zelf terug op de markt te brengen.
Meer dan enkel cijfers: je biedt strategisch en doordacht advies.
Uitstekende work-life balance: tijd voor werk én privé.
Collega’s met dezelfde mindset en op wie je kan rekenen.
Jobzekerheid: vier keer meer vacatures dan afgestudeerden.
Een toekomstgerichte carrière met doorgroeimogelijkheden.